Tänään vuorossa blogi sivustoni ensimmäiset LP arviot. Minua ei kiinnosta hittojakaan sukupuolielinten mittojen vertailu, eikä sen puoleen sekään että mikä on paras/parempi levy. Niinpä en anna arvioissani pisteitä levyille. En ole koskaan ymmärtänyt levyjen pisteytystä, koska jos minä alkaisin pisteyttämään levyjä niin saisin korjata pisteytyksiä vähän väliä päivästä riippuen.
Otsikkona silti jenkit vastaan eurooppa kaikesta huolimatta. Oikeastaan minun oli tarkoitus tehdä vain arvio Black Keysin uudesta levystä, mutta mutta... mennään asiaan!
The Black Keys: Ohio Players
Ajan kanssa olen kuitenkin huomannut, että mielestäni bändin ulosanti on ajoittain varsin puisevaa. Silti, jokin saa palaamaan bändin pariin. Bändin nokkamies Dan Auerbach on aika pätevä biisien tekijä, mutta samaan aikaan olen päätynyt siihen tulokseen, että bändin puisevuus on peräisin nimenomaan Dan Auebachin lauluilmaisusta. Mitään suurta vikaa hänen laulussaan ei ole, se on vaan jotenkin tylsää pidemmän päälle.
Ensimmäisillä albumeillaan lähinnä The White Stripesin manttelinperijältä kuulostanut duo on viimeisen vuosikymmenen ajan vaikuttanut yhä tylsänpulskeammalta parodialta itsestään.
Kitaristi-laulaja Dan Auerbachin ja rumpali Patrick Carneyn muodostama kaksikko on sorvannut kasaan keskimäärin joka toinen vuosi varmaotteisen, muodollisesti pätevän, mutta maneereissaan tylsän garageblues-albumin."
Sinänsähän olen samoilla linjoilla Aaltosen kanssa, koska minustakin Black Keysin musiikki on aina ollut jonkun verran puisevaa ja periaatteessa en ollut kiinnostunut enää bändistä. Esim. bändin edellistä levyä Dropout Boogieta ei kokoelmassani ole, eikä kauheasti muitakaan lähivuosien levyjä lukuunottamatta vuoden 2021 Delta Kreamiä, mikä oli taas paluu bändin blues juurille. Ja oikeastaan se syy, miksi tilasin tämän uusimman levyn Äxän kirjeen huomattuani ilman, että olin kuullut biisiäkään levyltä. Delta Kream oli sen verran tyylikäs paluu bluesiin, että olin taas avoin sille mitä ikinä Auerbach keksiikään.
Niinkuin tuosta voi päätellä, niin en ole siis yhtään samaa mieltä siitä, että bändin blues tuotanto itsessään olisi tylsää. Päinvastoin. Delta Kream oli taas valopilkku bändin tuotannossa ja omaan makuun huomattavasti viihdyttävämpi levy kuin Ohio Players.
Ymmärrän sen näkemyksen, miksi jotkut pitäisivät tätä uutta levyä hyvänä levynä toisin kuin minä. Levy on todella tuotettu. Se on jo itsessään yksi asia mikä levyssä ihmetytti minua kun laitoin sen soimaan. Bändi on kuitenkin kahden soittajan bändi ja levy on niin täynnä kaikkea, että voisi kuvitella että levyllä soittaa about kaksi neljän hengen bändiä. Ja levyllä siis on ollutkin ties mitä vierailevia ukkoja Beckistä lähtien. Itselle se tuntuu jotenkin petkutukselta että kahden hengen bändi kuullostaa noin rikkaalta. Mutta mitäs sitten? Levyt on levyjä ja eikö lopputulos ole tärkeämpää kuin se kuinka monta henkeä levyllä soittaa?
Olisin valmis hyväksymään tämän, mutta ei se siihen jää. Minulla on huono musiikkimaku. Ainakin nykyajassa, koska en pidä nykyaikaisista isojen tuotantojen levyistä tai ylipäätänsä perus nykyäänitekniikalla tuotetuista levyistä, joissa kompuralla lyödään levy radioystävälliseen länään, missä katoaa musiikin sielu niin, että kun esimerkiksi kuuntelet radioiden soittolistoja, jotka soittavat nykypäivän perus kuluttajamusiikkia, niin oli musiikkityyli mikä tahansa niin niitä voi soittaa peräjälkeen ilman, että huomaa mitään eroa. Musiikin dynamiikka on täysin kateissa. Se tätä uusinta Black Keysinkin levyä vaivaa. Valtavat tuotantoarvot, kaikenlaista mahdollista ängetty biiseihin ja mikään biisi ei jää mieleen, eikä kiinnosta.
Itse valitsisin sen varmaotteisen garageblues albumin milloin tahansa Ohio Playersin sijaan. Sellaista musiikkia missä on tilaa ja ilmaa instrumenttien loistaa. Ohio Players... aivan tukossa, eikä dynaamikka tarjoa huippukohtia biiseissä.
Aaltonen on myös siinä mielestäni "väärässä" (musiikkimauissa ei ole oikeaa, eikä väärää) että muutos bändissä ei tapahtunut yhtäkkiä. Irtiotto bluesista alkoi jo paljon aikaisemmin. Sanoisin, että Attack & Release vuodelta 2008 oli levy, missä bändi alkoi tuoda uusia elementtäjä musiikkiinsa ja siitä lähtien bändi on siirtynyt kauemmas bluesista, joskin se hieno Delta Kream oli tuossa välissä. Ok, no minulta tosin puuttuu osa näistä ihan viimeisistä levyistä, enkä ole niitä kuunnellut Spotifystakaan niin en osaa sanoa niiden osalta mitään.
Ohio Players on ehkä se huipentuma, kun ollaan päästy täysin tympäännyttävään mieleenjäämättömyyteen ilman että siitä bluesista olisi kauheasti tietoakaan.
Niinpä en tässä viitsi puhua levyn biiseistä, koska minulla ei ole niistä mitään sanottavaa. Sen sijaan suosittelen parempaa blues rockia viime vuosilta kuin The Black Keys.
Guadalupe Plata: st
Tällä uusimmalla Guadalupe Plata levyllä tosin ei ole enää basistia. Kolmen hengen bändi on muuttunut kahden hengen bändiksi.
Levy on erinomainen. Bändiä ei turhaan kutsuta euroopan parhaaksi bluesbändiksi (tietyissä piireissä ja ketkä nyt sattuvat bändin tuntemaan, Suomessa bändiä ei juuri tunneta).
Tässä on kaikki päinvastoin kuin aikaisemmin manaamallani Black Keys levyllä. Ilmaisu on riisuttu, se kuullostaa pääosin kahden hengen bändiltä vaikka levylle on lisätty puhalinsoittimia yms ja soitolla on tilaa päästä oikeuksiinsa. Levyssä on psykedeliaa ja mystisia tunnelmia. Se mitä Black Keysin Ohio Playersillä ei ole... tunnelmia, tunnelmointia. Ja vaikka Guadalupe Platan sointi on tietyllä tapaa hyvin simppeli, niin muusikot ovat todella tiukkoja soittajia, se kuuluu levyllä ja tekee siitä mainion matkan.
Pari musiikkivideota levyn biiseistä on julkaistu ja ne löytyvät mm. Youtubesta: La Cigüeña ja El Condor Pasa. Jälkimmäinen varmasti voi ollakin monille tuttu, se ei ole bändin oma kappale ja itsekin kappaleen heti tunnistin tutuksi.
https://youtu.be/l_TaPGLr-rg?si=66NLFync4xvyouvl
Pelomono: Gibraltar
Noh, tämän kirjoituksen otsikkoon viitaten, olisihan se ollut epäreilua jos USA vastaan Eurooppa skabassa jos matsi olisi ollut 1-2.
Pelomonon levy on vuodelta 2020, kun taas edellä hehkutettu Guadalupe Platan tätä kirjoittaessa uusin levy on vuodelta 2023. En tiedä Pelomonon historiaa. Enkä sen kummemmin Guadalupe Platan historiaakaan, mutta koska Guadalupe Plata oli alunperin kolmen hengen bändi, niin mahtasiko Pelomono liittyä jotenkin siihen että myös Guadalupe Plata on tänä päivänä kahden hengen bändi? Jotain ongelmia tullut ja bändin kaksi muuta jäsentä päättäneet tehdä levyn eri bändin nimellä kahdestaan? Sittemmin todenneet että voisivat jatkaa näin myös Platan kanssa?
Sinällään Pelomono ei ole ihan täysi Guadalupe Plata kopio, vaikka musiikista tunnistaakin kyseessä olevan samat henkilöt. Pelomonossa suurin osa biiseistä on instrumentaaleja kun taas Platalla useimmiten laulu on läsnä biiseissä. Lisäksi Pelomono on vielä muutaman asteen psykedeelisempi. Levyllä on käytetty erilaisia efektejä enemmän kuin Platassa. Jonkun verran laulumikkiä käytetään biiseissä, mutta harvemmin lauletaan. Usein vokaalit on jotain efektoitua muminaa.
Palkintojen jako
Särmä sen sijaan löytyy Euroopan Andaluciasta. Oli kyseessä Guadalupe Plata tai Pelomono, niin suosittelen levyjä lämpimästi.
Kaikki nämä levyt löytyvät myös Spotifysta, vaikka ne minulla onkin vinyylinä. Kuuntele ihmeessä ja kerro minulle kommenteissa, mitä fiiliksiä levyt sinussa aiheuttivat?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti